Voor een betere beleving wijzig uw browser CHROME, FIREFOX, OPERA of Internet Explorer.

BMW 1-serie occasion

BMW 1-serie occasion

bmw-1-serie-occasion

BMW 1-serie occasion kopen

De BMW 1-serie  is een zeer populaire BMW occasion. Het is het instapmodel en combineert ergonomie en praktisch met sportief rijgedrag. Deze eigenschappen zijn mede verantwoordelijk voor de populariteit van deze tweedehands BMW. De BMW 1-serie zag in 2004 het levenslicht. Het was de opvolger van de BMW 3-serie compact en moest concurreren met de Audi A3 en de Alfa Romeo 147. Door het model als 1-serie te vermarkten creëerde BMW een nieuwe marktpositie voor zichzelf. Een trucje die ze vaker toepassen door bijvoorbeeld de opvolger van de BMW E92 coupe als 4-serie te verkopen. Hiermee positioneren zij het model hoger in de markt en kunnen zij een hogere aanschafprijs vragen.

De 1-serie kreeg de modelcode E87 en was ontworpen door de veelbesproken ontwerper Chris Bangle. Hoewel de 3-serie en 5-serie van die tijd een discutabel ontwerp kregen was de 1-serie vrij behouden. Hij werd vrij goed ontvangen en onderscheidde zich uiteraard door zijn achterwielaandrijving. Het motorengamma liep uiteen van een 116i  met een 102 PK sterke viercilinder tot een heerlijke 3 liter zescilinder met 265 PK. Deze laatste werd tot 130i gedoopt en begint inmiddels een vrij iconische auto te worden door de combinatie van een hatchback, achterwielaandrijving en een zes-in-lijn motor. Uiteraard kon er ook gedieseld worden met een aanbod dat uiteenliep van een 116D tot de vrij krachtige 123D met maar liefst 204 PK.

BMW LCI 

In 2007 kreeg de 1-serie een facelift door middel van het zogeheten life cycle impulse ofwel LCI. Hiermee kreeg de auto een andere voorbumper, LED achterlichten en een vernieuwd interieur welke een stuk moderner oogde. Naast de hatchback werden er ook nog een coupé (E82) en cabrio (E88) versie geproduceerd. Ook deze auto’s zijn nog steeds gewild als tweedehands BMW. De coupé versie diende in 2011 nog als basis voor de 1M. Dit model moest het ouderwetse ‘M-gevoel’ oproepen door de combinatie van een laag gewicht, dikke zescilinder en een handbak.

In 2011 werd de E87 vervangen door de F20. In tegenstelling tot het behouden ontwerp van Chris Bangle kreeg het nieuwe model een twijfelachtig design. Ook nieuw waren de motoren welke allen voorzien waren van een turbomotor. Het gamma liep uiteen van een 116i met 136 PK tot de M135i met de welbekende N55 motor goed voor 326 PK. Dit laatste model is te beschrijven als een 130i on steroids. Naast de benzinemotoren was er ook voldoende keuze voor een dieselmotor. Het programma begon met een 114D met 95 PK tot een 125D met 218 PK. 

Ook de F20 kreeg een LCI facelift. Deze vond in 2015 plaats en zorgde ervoor dat de auto een volledig nieuwe neus en achterkant kreeg. Ook het interieur werd licht geüpdate. Ook werd het motorengamma aangevuld met het nieuwe topmodel; de M140i. Deze had een 340 PK sterke zescilinder turbomotor en bleek uiteindelijk het laatste BMW 1M-model met een zescilinder.

BMW 1-serie met voorwielaandrijving

Sinds 2019 is de BMW 1-serie volledig vernieuwd onder de modelcode F40 en deze had een behoorlijke primeur. Het model werd namelijk voorwielaangedreven en hiermee schopte BMW een heilig huisje, de achterwielaandrijving, omver. Het merk uit Beieren had dit al eerder gedaan met de 2-serie Active Tourer, maar daar lagen niet veel mensen wakker van. Vanuit zakelijk aspect is deze beslissing goed te begrijpen, aangezien hij het platform kon delen met de MINI. Dit scheelt aanzienlijk in de ontwikkelingskosten. Ook kreeg de F40 meer beenruimte. Toch waren de echte fans nogal teleurgesteld in deze ontwikkeling. Naast de voorwielaandrijving verdween ook de geroemde zescilinder uit het motorenprogramma. De M135i werd namelijk voorzien van een viercilinder turbomotor met 306 PK. Ook het F40 type is nu al een populaire BMW occasion.

Omhoog