Voor een betere beleving wijzig uw browser CHROME, FIREFOX, OPERA of Internet Explorer.

BMW 5-serie occasion

BMW 5-serie occasion

bmw-5-serie-occasion

BMW 5-serie occasion; de ultieme tweedehandse zakensedan

Als we het hebben over de ultieme zakensedan gaat het uiteraard om de BMW 5-serie. Na de BMW 3-serie is dit de meest populaire BMW occasion op ons platform. Al sinds jaar en dag is hij de benchmark voor zijn concurrenten. Comfort, luxe en sportiviteit worden in één auto gecombineerd. De 5-serie voert al jaren een strijd met de Audi A6 en de Mercedes E-klasse. Hoewel deze 3 modellen steeds meer overeenkomsten vertonen, blijft de BMW toch een klasse apart om te rijden, zien en voelen. 

De geboorte van de BMW 5-serie

De 5-serie zag in 1972 het levenslicht met de modelcode E12. Het was de opvolger van de zogeheten Neue Klasse; een lijn auto’s die BMW produceerde tussen 1960 en 1970. In 1982 werd hij opgevolgd door de E28. Bij dit model waren er twee noviteiten; de eerste diesel en M5. Deze beide types zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het motorengamma, alhoewel de diesel op zijn laatste poten begint te lopen. 

In 1988 kwam de E34 welke als de eerste 5-serie was die als touring geleverd kon worden. Daarnaast werden er veiligheidssystemen zoals ASC (stability control), ASC+T (traction control) en EDC (instelbare demping). Er waren diverse viercilinder, zescilinder en achtcilinder motoren leverbaar. De M5 werd geleverd als een zes-in-lijn met 335 PK.

BMW E39

In 1996 werd de iconische E39 gelanceerd. Door velen betiteld als één van de beste en mooiste BMW auto’s ooit gemaakt. Hij beschikte over veel aluminium onderdelen waarmee ingezet werd op gewichtsbesparing. Ook kreeg het interieur een behoorlijke update. Zelfs hedendaags voelt het interieur van de E39 nog als vrij modern. Dit type 5-serie is zeer populair als BMW occasion vanwege zijn youngtimer status. Er was keuze uit verschillende zes- en achtcilinder motoren. Ook was er een een primeur in de vorm van de eerste viercilinder diesel leverbaar in een 5-serie. De E39 M5 werd geleverd met een 4.9 liter V8 welke 400 PK produceerde. Deze was enkel met een handbak leverbaar.

BMW E60

In 2003 was het tijd voor de E60 om zijn intrede te doen. Het veelbesproken ontwerp van Chris Bangle zorgde veel gemengde reacties. De één vond het verschrikkelijk en de ander een futuristisch, fraai design. Wij sluiten ons aan bij de laatste groep. Bij de E60 werden diverse nieuwe opties geïntroduceerd zoals onder andere actieve cruise control, adaptieve bochtenverlichting en de head-up display. Ook was voor het eerst de i-drive vindbaar in een 5-serie. Deze uitvoering was een afgeslankte versie van de 7-serie variant. Dit resulteerde in een gebruiksvriendelijk systeem die een hoop knoppen overbodig maakte. Hiermee kreeg het interieur een ‘clean’ en strak ontwerp dat volledig in lijn was met het exterieur.

De M5 E60 werd voor het eerst geleverd met een 507 PK sterke V10 motor. Deze zeer bekende hoogtoerige S85 motor heeft inmiddels een ware cultstatus bereikt. Het was een complexe motor met de nodige kwaaltjes, echter maakte de rijbeleving en het geluid heel veel goed. Over de SMG versnellingsbak was niet iedereen te spreken. Zeker gezien het feit dat deze nogal kwetsbaar was. Het feit blijft dat de M5 E60 een waar icoon is geworden.

BMW F10

In 2010 kwam de opvolger in de vorm van de F10. In tegenstelling tot de E60 had deze een vrij behouden ontwerp. Ook was hij een stuk groter en ruimer dan zijn voorganger. Opvallend was dat de F10 veel comfortabeler was waarmee hij dicht in het vaarwater van de Mercedes E-klasse terecht kwam. Uiteraard kon er nog steeds sportief worden gereden zoals men van een 5-serie gewend was. Voor het eerst werd de Fünfer geleverd als een GT uitvoering. Deze stond feitelijk op het 7-serie platform en deelde ook veel andere onderdelen en technieken met die auto. 

In 2012 verdwenen de twee instap zescilinder motoren uit het gamma. Deze werden vervangen door de zuinigere en ook snellere viercilinder turbomotoren. De 523i werd een 520i en de 528i bleef hetzelfde, echter dan met een 245 PK sterke viercilinder. In 2011 werd de M5 F10 geïntroduceerd. Hij leverde twee cilinders in, maar kreeg er 2 turbo’s voor terug. Het resultaat was 560 PK en 680 NM aan koppel. Hiermee was het veruit de meest krachtige M5 ooit. 

BMW G30

In 2017 werd de G30 geïntroduceerd. In tegenstelling tot de F10 was deze opvolger minder ingrijpend qua interieur en exterieur. Hiermee was hij meer een evolutie dan een revolutie. Zaken zoals de head-up display het i-drive infotainment systeem werden verbeterd. Ook werden nieuwe opties waaronder gesture control en de LED-koplampen, welke tot 500 meter verlichten, leverbaar.

Op het gebied van motoren was er keuze uit diverse viercilinder, zescilinder en één achtcilinder turbomotor. De M5 F90 beschikte over een verbeterde versie van de S63 V8-motor uit de F10 M5. Hij beschikte nu over 600 PK en 750 NM aan koppel. Een opvallende noviteit was het feit dat de M5 F90 enkel leverbaar was met Xdrive. Hoewel de BMW-fans dit als teleurstellend ervaarden, zorgde dit voor de snelste M5 ooit.

Omhoog