Voor een betere beleving wijzig uw browser CHROME, FIREFOX, OPERA of Internet Explorer.

BMW 6-serie occasion

BMW 6-serie occasion

bmw-6-serie-occasion

BMW 6-serie occasion kopen

De 6-serie was de eerste GT die BMW leverde. Net als de 8-serie zag hij een tijdelijke productiestop om jaren later weer vernieuwd geproduceerd te worden. Dit model, dat in 2004 werd herboren, is een veelgezochte BMW occasion vanwege zijn tijdloze design. Het eerste type werd in 1976 geïntroduceerd met modelnaam E24. De auto was feitelijk een coupé, echter was er meer ruimte voor de achterpassagiers. Hiermee bereikte de auto een grotere doelgroep. De E24 was enkel leverbaar met zescilinder lijnmotoren zoals we die van BMW gewend zijn. De keuze bestond uit een 630CSi en 633CSi met respectievelijk 185 en 197 PK.In 1984 kwam het spektakelstuk onder de typenaam M635CSI. De auto beschikte over een heerlijke zescilinder met 286 PK. Deze motor werd ook gebruikt in de iconische BMW M1. 

Nieuwe productiestart

De 6-serie zag uiteindelijk een productiestop in 1989. Het verhaal eindigde echter niet, want in 2004 werd hij opnieuw geproduceerd met modelcode E63. De auto was ontworpen voor de veelbesproken ontwerper Chris Bangle. Volgens ons dit een tijdloos model die nog steeds een zeer luxe uitstraling heeft. De E63 stond op hetzelfde platform als de 5-serie E60. Het was hiermee feitelijk een 5-serie coupé. Ook het interieur was vrijwel identiek. De auto werd in eerste instantie geleverd als een 630i met een 258 pk sterke zescilinder en een 645i met 333 pk sterke achtcilinder. In 2005 werd de BMW M6 gelanceerd met de hoogtoerige S85 V10 motor welke ook in de M5 E60 te vinden was. Volgens BMW was de M6 iets sneller vanwege zijn lagere zwaartepunt en meer aerodynamische design. In 2005 werd de 645i vervangen voor de 650i welke over 367 PK beschikte. Uiteraard was de 6-serie ook leverbaar als cabrio onder de modelcode E64. Ook kon er vanaf 2007 gedieseld worden met de 635D. 

In 2011 werd de nieuwe BMW 6-serie op de markt gebracht met modelcodes F12 (coupé) en F13 (cabriolet). Primeur bij deze auto was de de Gran Coupé (F06) uitvoering welke over vier deuren beschikte. Dit type 6-serie werd geleverd als 640i (320 PK), 650i (408 PK) en M6 (560 PK). Ook was er een diesel beschikbaar in de vorm van de 640D. In 2017 werd de familie uitgebreid met de 6-GT. Deze wordt beschouwd als een alternatief voor de BMW 7-serie.

Klepseals

De V8 motoren van BMW zijn over het algemeen solide, betrouwbare motoren. Ze vergen echter wel goed onderhoud. Daarnaast zijn er een aantal kwaaltjes die zelfs met goed onderhoud problemen op gaan leveren. Een bekend probleem zijn de klepseals. Dit zijn kleine rubberen pakkingen die zorgen voor een afdichting van de cilinder. Wanneer deze verslijten verbrandt de olie via de kleppen in de cilinder. Dit zorgt voor blauwe rook uit de uitlaat en een hoog olieverbruik. 

Deze klepseals zijn overigens te vinden in alle BMW motoren en geven ook bij de vier- en zescilinders wel eens de geest. Het issue bij de achtcilinder motor is dat er veel onderdelen gedemonteerd moeten worden om bij de seals te geraken. Een arbeidsintensieve en kostbare reparatie dus. De klepsealproblemen vinden plaats bij zo’n beetje iedere V8 motor die BMW tot nu toe heeft geproduceerd. Gelukkig weten onze BMW onderhoudsspecialisten wel raad met deze klacht. Er zijn inmiddels technieken en methodes ontwikkeld om deze reparatie voordeliger uit te voeren. Vraag één van onze specialisten gerust voor advies!

Omhoog