Voor een betere beleving wijzig uw browser CHROME, FIREFOX, OPERA of Internet Explorer.

BMW 7-serie occasion

BMW 7-serie occasion

bmw-7-serie-occasion

BMW 7-serie occasion kopen

De 7-serie is de ultieme sedan van BMW. Al jarenlang is dit model verwikkeld in een strijd met de Mercedes S-klasse. Pure luxe worden gecombineerd met sportief rijgedrag. Dit is waar de 7-serie voor staat. Een auto waar je heerlijk in kunt rijden, maar op de achterbank ook meer dan prima kunt vertoeven. Het is dan ook geen verrassing dat het model een redelijk populaire BMW occasion is. Dit is onder andere vanwege de waarde die het biedt voor zijn geld. Al voor een relatief klein budget is het mogelijk om veel luxe en comfort te rijden. 

Vlaggenschip van BMW

Al sinds 1977 is de 7-serie hét uithangbord. Het is een traditie dat BMW de nieuwste technologieën en opties als eerste in dit topmodel introduceert. Daarna vinden deze hun weg naar de onderliggende series waaronder de 5-serie, 3-serie en zelfs 1-serie. De eerste generatie had de modelcode E23 en beschikte al over verschillende nieuwe snufjes. Denk aan een boordcomputer, climate control, service interval indicator, airbag en ABS. Tegenwoordig wordt iedere auto standaard uitgerust met deze opties, maar in 1977 was dit allesbehalve vanzelfsprekend. De auto werd enkel geleverd met een zescilinder lijnmotor welke tussen 1983 en 1987 voorzien was van een turbo. 

Eerste acht- en twaalfcilinder in een BMW

In 1986 kwam de opvolger in de vorm van de E32. Deze was in eerste instantie enkel leverbaar met een zes- en twaalfcilinder. In 1992 werd er ook een achtcilinder toegevoegd aan het motorengamma. De toevoeging van de acht- en twaalfcilinder waren primeurs en zouden niet meer weg te denken zijn bij de latere type 7-series. Nieuwe innovaties die bij dit model werden geïntroduceerd waren onder andere xenon verlichting, dual climate control en traction control. Ook was de 750i de eerste BMW die voorzien was van een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/h. Ook was het voor het eerst mogelijk om een verlengde versie te bestellen bij de dealer. 

BMW E38

In 1994 was het tijd voor de welbekende E38 om zijn intrede te doen. Volgens kenners is dit de mooiste 7-serie ooit. Een primeur voor dit type was de eerste dieselmotor in de vorm van de BMW 725tds. Later werden er zelfs een 730d en 740d toegevoegd. Deze laatste had een V8 diesel met 245 PK. Ook waren er voldoende nieuwe opties leverbaar waaronder een navigatiesysteem, tv-functie en side-airbags. Qua benzinemotoren was keuze uit de volgende motoren:

  • 728i (1995 – 2001)
  • 730i (1994 – 1996)
  • 735i (1996 – 1998)
  • 740i (1994 – 1996)
  • 750i (1994 – 2001)

Ook dit type was leverbaar als een verlengde versie. Ook was dit de laatste 7-serie die leverbaar was met een handgeschakelde versnellingsbak.

BMW ‘Bangle’ E65

De E38 werd in 2001 opgevolgd door de E65. Hierbij werden zowel het interieur als het exterieur flink getransformeerd. Dit kon echter niet iedereen waarderen.Tegenwoordig is de ‘Bangle Butt’ (vernoemd naar ontwerper Chris Bangle) een waar fenomeen onder BMW liefhebbers. Naar onze mening is de E65 goed opgedroogd en kan het design zelfs tijdloos genoemd worden. Ook het interieur werd dus flink aangepakt. Een nieuwe toevoeging was het i-drive systeem. In eerste instantie waren er acht verschillende keuzemogelijkheden om door het systeem te navigeren. Na kritiek op de gebruiksvriendelijk werd tijdens de facelift in 2005 dit aantal afgeslankt naar vier mogelijkheden.

Nieuwe opties die bij dit type werden geïntroduceerd waren onder de adaptieve bochtenverlichting, Active Cruise Control, soft-close portieren en ‘s wereld eerste 6-traps automaat in een sedan. De E65 was leverbaar een groot aantal benzine-en dieselmotoren:

  • 730i (2004 – 2008)
  • 735i (2001 – 2004)
  • 745i (2001 – 2004)
  • 750i (2004 – 2008)
  • 760i (2002 – 2008)
  • 730d (2002 – 2008)
  • 740d (2002 – 2004)
  • 745d (2005 – 2008)

Tegenwoordig is de BMW E65 een populaire BMW occasion vanwege zijn youngtimer status. In 2005 werd er nog een facelift doorgevoerd waarin het model een iets meer behouden ontwerp kreeg. De 7-serie kreeg hiermee een vernieuwde voor- en achterzijde inclusief gewijzigde koplampen en achterlichten.Ook werd het i-drive systeem verbeterd.

BMW F01

In 2008 nam de F01 het stokje over van de E65. Het design was meer behouden dan zijn voorganger. Wat ons betreft is het ontwerp zeer geslaagd en duidelijk een verbetering ten opzichte van de E65. Bij dit type 7-serie werden ook een aantal nieuwe opties geïntroduceerd zoals de 360° parkeercamera, voetgangersherkenning, dode-hoek detectie en Integral Active Steering. Deze laatste optie zorgde voor een snelheidsafhankelijke stuurinrichting van vier wielen waarmee de achterwielen tot 3° konden tegensturen. Hiermee werd de auto een stuk wendbaarder. De F01 was leverbaar met diverse benzine- en dieselmotoren. Opvallend detail is dat alle benzinemotoren voorzien waren van een turbo. Ook was het voor het eerst mogelijk om een Active Hybrid versie te kiezen. 

  • 740i (2008 – 2015)
  • 750i (2008 – 2015)
  • 760i (2009 – 2015)
  • Active Hybrid 7 (2010-2015)
  • 730d (2008 – 2015)
  • 740d (2009 – 2015)
  • 750d (2012- 2015)

In 2012 kreeg de F01 een facelift waarbij de koplampen en achterlichten werden vernieuwd. Ook werden de voor- en achterbumper licht gewijzigd. Nieuwe opties waren onder andere het automatisch inparkeren (BMW Parking assistent) en vermoeidheidsdetectie. 

G11; geen revolutie, maar evolutie

In 2015 werd de F01 opgevolgd door de G11. Dit type 7-serie was eerder een evolutie dan een revolutie. Het nieuwe model had een licht gewijzigd interieur waarin het vernieuwde i-drive LCD scherm direct in het oog springt. Deze staat nu op het dashboard en is niet langer geïntegreerd. Ook kreeg het interieur een nieuwe voor- en achterzijde. Opvallend aan de voorzijde was de integratie van de koplampen in de nieren. Het i-drive systeem was verbeterd waardoor deze nu ook via gesture control (handgebaren) bediend kon worden. Nieuw was de uitgebreide digitale sleutel. Hiermee konden diverse functies van de auto worden geactiveerd. Het was zelfs mogelijk om de auto op afstand te laten inparkeren. Op het gebied van motoren is er zoals altijd volop keuze:

  • 730i (2016 – 2019)
  • 740i (2019 – heden)
  • 740e (2016 – heden)
  • 750i (2016 –  heden)
  • M760li (2017 – 2019)
  • 725d (2017 – 2019)
  • 730d (2016 – heden)
  • 740d (2016 – heden)
  • 750d (2017- heden)

In 2019 kreeg de G11 een facelift waarbij voornamelijk de vernieuwde (enorm grote) nieren opvielen. Daarnaast werd het i-drive systeem geupgrade naar versie 7.0. Ook werd de Traffic Jam Assistent verbeterd waardoor het nu mogelijk was om tot 56 km/h autonoom te kunnen rijden. Op het gebied van motoren was er volop keuze uit verschillende benzine- en dieselmotoren. Ook was er een vernieuwde hybride versie en zelfs een viercilinder leverbaar. De G11 zal waarschijnlijk ook helaas de laatste 7-serie met een twaalfcilinder zijn.

Omhoog