Voor een betere beleving wijzig uw browser CHROME, FIREFOX, OPERA of Internet Explorer.

BMW 540i E60: Eén van de laatste ongeblazen BMW V8 motoren

1 / 5

BMW occasion blog

Vanaf het jaar 2017 houdt de typeaanduiding 540i in dat er een 6-cilinder onder de motorkap schuilt. De 540i badge was in het verleden echter altijd een garantie voor een V8 motor. Bij de E39 was dit zelfs het topmodel onder de M5. Veel mensen weten niet dat er ook een BMW 540i E60 leverbaar was. Reden genoeg dus om deze vrij zeldzame 5-serie eens onder de loep te nemen!

Onbekend maakt onbemind

Het is een uitstervend ras. Zelfs BMW geeft al voorzichtig aan dat de productie ervan economisch gezien bijna onhaalbaar wordt. U raadt het wellicht al. We hebben het over de V8 motor. In deze rijtest gaat het nog specifieker om de N62B4001 motor die te vinden is in de BMW 540i E60. Wanneer je een 540i zoekt zul je dikwijls uitkomen bij de E39. Hierbij was deze motor destijds het topmodel. Logisch ook dat deze een stuk bekender is dan de E60 versie. Toch is deze variant met zijn 306 PK een stukje krachtiger dan de 286 PK die de E39 heeft. Feitelijk was dit het kleinere broertje van de 550i welke ook een vaker verkocht werd. Dit maakt de 540i E60 toch een vrij zeldzame auto. Genoeg feiten; tijd om te rijden!

Cruisend strak door de bocht

Bij het starten word je direct herinnerd aan het feit dat er een 8-cilinder onder de motorkap ligt. De zware brom maakt al snel plaats voor een soepele, stationaire motorloop. Voordat we op pad gaan verstellen we eerst de heerlijke comfortstoelen die in fraai cognac comfortleder zijn uitgevoerd. Wat ons betreft de perfecte combinatie met de zwarte carrosseriekleur. Het compacte M-stuur heeft de perfecte dikte en ligt hiermee heerlijk in de hand.

Na de eerste paar honderd meter merken we dat de active front steering een wereld van verschil maakt. Het maakt de auto ontzettend wendbaar. In combinatie met het strakke onderstel en de lekkere zware besturing ben je met een échte BMW onderweg. Toch is dit niet wat je direct verwacht gezien het formaat en gewicht van de auto. De motor zorgt ervoor dat je heerlijk soepel kun cruisen.

Het vermogen vind je voornamelijk bovenin, echter zal je dit met het dagelijkse rijverkeer weinig aanspreken. Wanneer je dit wel doet maakt de brom plaats voor een lekkere brul en een begrenzer die pas bij 7000 toeren ingrijpt. Het is een totaal andere beleving dan de krachtigere, moderne turbomotoren. Het minpunt is de automaat. De versnellingsbak van ZF wil nog wel eens wat bonken en doet met zijn zenuwachtige karakter afbreuk aan het ‘cruise’ gevoel. Afijn deze is ook alweer 14 jaar oud en niet te vergelijken met de hedendaagse techniek.

BMW met twee gezichten

Het interieur kan nog prima met de tijd mee. Het is zakelijk opgezet en is voornamelijk gericht op gebruiksvriendelijkheid. Uiteraard is de I-drive flink gedateerd. In ieder geval is er al wel een aux-aansluiting aanwezig om eigen muziek af te spelen. De houtinleg heeft niet onze smaak, maar zorgt in combinatie met de cognac bekleding voor een chique uitstraling. Wanneer we uitstappen zien we dat 540i met zijn M-pakket, subtiele achterspoiler en 19” velgen voornamelijk sportief oogt. Een echt ‘Jekyll and Hyde’ verschil is het niet, maar het contrast zorgt wel voor een interessante combinatie.

Wat hem voornamelijk bijzonder maakt is de motorisering. Samen met de N62b48B van de 550i is dit één van de laatste ongeblazen V8 motoren van BMW. Het is toch wel jammer dat zulke motoren niet meer gemaakt worden, echter moeten nu vooral blij zijn dat er überhaupt nog V8 motoren geproduceerd worden!


Samenvatting

Omhoog